Bila terjadi pergolakan keluarga yang melibatkan sanak saudara yang dekat, nescaya kalau tidak banyak, sikit mesti akan bias pada ahli kelurga kita. Cuba menutup mata pada yang salah, dan cuba pula menegakkan benda yang tidak betul.


Kemarahan seorang wanita itu bersebab. BIla sudah terang-terangan curang di depan mata, hai tak akan lah nak tengok saja?

Aku cuba melihat dari sudut keadilan yang tidak seberapa, sebab sebenarnya aku pun tidak faham perangai orang tua-tua yang dikatakan lebih dulu makan garam dari kita. Benarlah ahli keluarga harus dipertahankan, tetapi benda yang salah harus disebut sesuatu yang salah. Selesaikah masalah andai satu mata menutup kebatilan sedang sebelah lagi jelas-jelas sedang melihat sesuatu di luar batasan?

Usia perkahwinan di 3 tahun pertama itu paling sukar. 1 peratus kebaikan dan keindahan sewaktu bercinta belum tentu mampu menutup 1001 kelemahan dan kekurangan selepas mengucapkan "Aku terima nikahnya dengan mas kahwinnya yang tersebut...." Tapi itulah hakikat kehidupan. Yang baik itu siapa? Isteri kita. Yang kurang baik itu pun siapa? Isteri kita.

Jadi terimalah kekurangan serta kebaikannya. Pahit, manis, masam, masin itu senantiasa menjadi rencah dalam melayar dunia secara berdua. Sebuah kapal tidak boleh ada 2 nakhoda, tapi nakhoda pun tidak mampu melabuh sauh secara berseorangan. Perlu juga pada anak kapal yang setia dan menurut kata. Bukan begitu?

Makan luar memang sedap. Tapi sedapnya itu sampai ke lubuk hati kah? Kita belum pasti. Sesiapa pun tak pasti, kerana hanya Tuhan mampu bisa baca hati manusia. Lebih-lebih manusia bergelar perempuan.

Tapi aku ini belum 3 tahun, macam-macam sudah jadi. Haih, mengeluh juga kadang-kadang untuk menunjukkan aku cuma manusia yang lemah. Tak bisa 'dibelasah' bertalu-talu dengan cubaan, cabaran dan godaan. Mujur juga aku tahu dia jua begitu, sama. Serupa? Tidak, sebab dia perempuan.

Merinduimu. Menyayangimu. Ingin Memilikimu.


10 ulat gigit daun hijau:

suka ini :)

salam ziarah.
kersani tulis ni meluas maksudnya.

*bila kita kenal seseorang itu, makin lama, makin banyak yg kita tak tahu.

wow romantikkknyeee :)

ehem, i like the last sentence =p

shiver14 - haha. thanks! :)

BalqisShafiqa - hmm, tulis ikut gerak hati dan gerak tangan, inilah jadinya.

setuju dengan ayat penyata anda.

Orkid - aish, segan ah! heh!

Suraya i - i like u, u like me. we are happy family...

eh, apahal?

YAAAAAAA ... MENDALAMMMMM ...
itu diaaaa. keh3x. good luck bro.


>>___<<


ingin memilikinya juga.
ahaks.

Frodo Baggins - Selamat berjaya!

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed